قَالَ الجُرْجَانِيُّ فِيْ
التَّعْرِيْفَاتِ: اَلقَنَاعَةُ: اَلرِّضَا بِالقِسْمَةِ، وَقَالَ ابْنُ
الأَثِيْرِ فِيْ النِّهَايَةِ: اَلرِّضَا بِاليَسِيْرِ مِنَ العَطَاءِ، وَكَذَا
قِيْلَ فِيْ نَضْرَةِ النَّعِيْمِ.
Imam al-Jurjaniy nguningakeun dina kitab at-Ta’rifat:
Qona’ah téh nyaéta ridlo (ngarasa sugema) ku
bagéanana. Ibnu al-Atsir oge nguningakeun dina kitab an-Nihayah: “(nyaéta)
ridlo (ngarasa sugema) kunu saeutik tina bagéanana.” Kitu ogé diuningakeun dina
kitab Nadlrotun Na’im.
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى ٱلْأَرْضِ إِلَّا
عَلَى ٱللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَاۚ كُلٌّ فِى
كِتَٰبٍ مُّبِينٍ.
Jeung
henteu aya hiji mahluk ogé anu rumingkang di bumi alam, anging anu ditanggung
rejekina ku Alloh. Jeung Anjeunna uninga kana padumukanana (di dunya) jeung
pamatuhanana (saba’da maot). Sakabéhna dicatet dina kitab anu tétéla (Lauhil Mahfuzh).
Qs. Hud [11]: 6.
وَلَا تَتَمَنَّوْا۟ مَا فَضَّلَ ٱللَّهُ
بِهِۦ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا ٱكْتَسَبُوا۟ۖ
وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا ٱكْتَسَبْنَۚ وَسْـَٔلُوا۟ ٱللَّهَ مِن فَضْلِهِۦٓۗ
إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمًا.
Jeung poma maranéh
ulah ngarep-ngarep kana naon-naon anu ku Alloh geus dikaruniakeun ka sabagian
di antara maranéh leuwih punjul batan kanu sabagianna deui. Pikeun lalaki baris
meunang bagian tina hasil usahana, atuh pikeun awéwé ogé baris meunang bagian
tina hasil usahana. Pék geura marénta ka Alloh sabagian tina kurniana, saéstuna
Alloh Maha Uninga kana sagala perkara. Qs.
An-Nisa [4]: 32.
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ أَسَلْمَ وَرُزِقَ كَفَافًا
وَقَنَّعَهُ اللهُ بِمَا آتَاهُ.
Éstu bagja temen jalma anu lebet Islam jeung anjeunna
dipaparinan rizki anu cukup, sarta Alloh maparinan sifat qona’ah kana
perkara anu dipaparinkeun ka anjeunna. Hr. Ahmad, Muslim,
at-Tirmidziy, kalih Ibnu Majah ti Abdulloh bin ‘Amr ra.
اُنْظُرُوْا اِلَى
مَنْ هُوَ اَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلَا تَنْظُرُوْا اِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ
اَجْدَرُ اَنْ لَا تَزْدَرُوْا نِعْمَةَ اللهِ عَلَيْكُمْ. (مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ)
Masing ninggali aranjeun ka jalma anu aya di saharandapeun
aranjeun! Jeung aranjeun ulah ninggali ka jalma anu aya di saluhureun aranjeun!
Kulantaran éta perkara teh leuwih pantes,
sangkan aranjeun henteu nganggap leutik kana ni’mat Alloh ka aranjeun. Hr. Muttafaq ‘Alaih.
لَيْسَ الغِنَى عَنْ
كَثْرَةِ العَرَضِ، وَلكِنَّ الغِنَى غِنَى النَّفْسِ. (رَوَاهُ مُسْلِمٌ)
Beunghar téh
lain tina lobana harta banda, namung tatapina beunghar téh nyaéta beunghar hate.
Hr. Muslim.
اتَّقِ الْمَحَارِمَ تَكُنْ أَعْبَدَ
النَّاسِ وَارْضَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَكَ تَكُنْ أَغْنَى النَّاسِ وَأَحْسِنْ
إِلَى جَارِكَ تَكُنْ مُؤْمِنًا وَأَحِبَّ لِلنَّاسِ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ
تَكُنْ مُسْلِمًا وَلَا تُكْثِرْ الضَّحِكَ فَإِنَّ كَثْرَةَ الضَّحِكِ تُمِيتُ
الْقَلْبَ.
Riksa diri anjeun tina mangpirang-pirang paharaman,
pinasti anjeun baris jadi jalma anu panghambana. Jeung masing ridlo kana
perkara anu dipaparinkeun ku Alloh ka anjeun, pinasti anjeun baris jadi jalma
anu pangbeungharna. Jeung masing hadé
anjeun ka tatangga, pinasti anjeun baris jadi jalma mu’min anu sampurna. Jeung masing
cinta deudeuh ka papada jalma sakumaha anjeun mikacinta mikadeudeuh ka diri
anjeun sorangan, pinasti anjeun baris jadi jalma muslim anu sampurna. Jeung anjeun
ulah seueur seuseurian, kulantaran loba teuing seuseurian téh maéhkeun hate. Hr. Ahmad, at-Tirmidziy, kalih al-Baihaqiy ti al-Hasan ti
Abu Huroiroh ra.
Dina sanadna aya rowi anu kakasihna Ja’far bin
Sulaiman adl-Dluba’iy. Anjeunna urang syi’ah, Abu Thoriq as-Sa’diy, saur
adz-Dzahabiy, “Majhul.” Sarta al-Hasan henteu nampi hadis ti Abu Huroiroh ra.
(Bulugh al-Amaniy min Asrar al-Fath ar-Rabbaniy, XIX: 194). Abu
Nabhan Hamdan dina Tahdzibul Akhlaq: 64-67.
اُصُوْلُ الذُّنُوْبِ ثَلَاثَةٌ: اَلْكِبْرُ،
وَالْحِرْصُ، وَالْحَسَدُ.
Cukang lantaran mangpirang-pirang pidosaeun téh aya tilu: 1adigung (gumedé), 2hawek,
jeung 3hasud (goréng hate ka batur).
قَالَ مَالِكُ
بْنُ دِيْنَارٍ: اِحْبِسْ ثَلَاثًا بِثَلَاثٍ حَتَّى تَكُوْنَ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ:
اَلْكِبْرُ بِالتَّوَاضُعِ، وَالْحِرْصُ بِالقَنَاعَةِ، وَالْحَسَدُ بِالنَّصِيْحَةِ.
Malik bin Dinar sasanggem, “Tengker ku anjeung tilu
perkara ku tilu perkara deui, dugikeun ka anjeun kagolongkeun ti antara
jalma-jalma anu ariman: 1adigung ditengker ku tawadlu (depe-depe
handap asor), 2hawek ditengker ku qona’ah (saeutik mahi, loba
nyesa), jeung 3hasud ditengker ku an-nashihah (naséhat). Abu Nabhan Hamdan dina Tahdzibul Akhlaq: 64-67.
Wallaahu A’lam, Herdimas Azka Abi Naya.
Posting Komentar
Terima kasih telah berkomentar, kritik dan saran yang membangun sangatlah diharapkan