UMPAMA DUNYA BATAN AHERATNA

A.      HINA JEUNG HANDAPNA KAHIRUPAN DUNYA

Al-Hafidz Ibnu Katsir Rahimahullah nguningakeun rehna Alloh Ta’ala ngebrehkeun hina sarta rendahna kahirupan dunya, sakumaha dawuhanana:

إِعْلَمُوْا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.

Masing nyaho yén saéstuna taya lian kahirupan dunya téh ngan ukur kaulinan jeung kasenangan, jeung papaés, jeung pareueus-reueus di antara maranéh, jeung paloba-loba harta katut anak, saperti tutuwuhan sabada hujan anu tumuwuhna pikaresepeun patani, tuluy jadi garing sarta terus katénjo ku manéh éta tutuwuhan téh jadi karonéng pisan, satuluyna jadi kalakay. Jeung di ahérat téh aya siksaan nu liwat saking jeung aya pangampura jeung karido ti Allah. Jeung ari kahirupan dunya téh taya lian anging kasenangan palsu wungkul. (Qs. Al-Hadid [57]: 20)

Kahinaan tur rendahna kahirupan dunya teh diuningakeun oge dina panyangemna Alloh Ta’ala,

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ.

Geus dipapaésan jalma-jalma téh ku micinta kasenangan napsu, nyaéta awéwé, anak-incu, emas-pérak anu lobana mangpikul-pikul, kuda tunggang nu pinilih, sato ingon-ingon, sawah jeung kebon. Nya kitu papaés dunya téh, tapi di Allah mah aya tempat mulang anu leuwih hadé. Qs. Ali Imran [3]: 14.

B.      DUNYA SALAKU KEBON PIAHERATEUN (MAZRO’ATUL AKHIROH)

Al-Hafidz Ibnu Katsir Rahimahullah dina kitab tafsir-na nyantélkeun al-Qur’an surat al-Hadid [57] ayat 20 di luhur sareng sababaraha hadis, diantawisna:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "لَلْجنة أَقْرَبُ إِلَى أَحَدِكُمْ مِنْ شِرَاك نَعْلِهِ، وَالنَّارُ مِثْلُ ذَالِكَ".

Ti ‘Abdulloh ra., anjeuna sasanggem: Rosululloh Saw. ngandika, “Éstu sawarga leuwih deukeut pikeun salahsawios ti aranjeun batan tali sendalna. Kitu ogé naraka.” Hr. Ahmad.

Hartosna, pisurgaeun kalih pinarakaeun teh aya dina kahirupan dunya, mangka kumaha kaulinan jeung kasenangan dunya teh tiasa ngadeuheuskeun ka sawarga sarta nebihkeun tina panasna seuneu naraka. Sakumaha du’a sapu jagat anu remen dikedalkeun ku urang sadayana, Robbanaa aatinaa fid-dunyaa hasanah, wa fil-aakhiroti hasanah, wa qinaa ‘adzaaban-naar (Nun Gusti Pangeran abdi sadaya, mugia dipaparinkeun ka abdi sadaya kahadean di dunya, jeung kahadean di dunya, sarta pamugi abdi sadaya ditebihkeun tina panasna seuneu naraka).

Luyu sareng eta perkawis, Syaikh Ibnu al-Jauziy dicutat ku al-Hafidz Ibnu Hajar dina Fathul Bari-na nalika maparin syarah hadis dua ni’mat anu baris katipo kaseuseueuran jalma, nguningakeun:

... وَتَمَامُ ذَلِكَ أَنَّ الدُّنْيَا مَزْرَعَةُ الْآخِرَةِ وَفِيهَا التِّجَارَةُ الَّتِي يَظْهَرُ رِبْحُهَا فِي الْآخِرَةِ ...

… Intina, yén dunya téh kebon piahérateun, jeung di dinyana aya ical galeuh anu pibatieunana téh di ahérat …

... فَمَنِ اسْتَعْمَلَ فَرَاغَهُ وَصِحَّتَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَهُوَ الْمَغْبُوطُ وَمَنِ اسْتَعْمَلَهُمَا فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ فَهُوَ الْمَغْبُونُ ...

… Mangka saha baé anu ngamangfaatkeun kanyalséan jeung kaséhatanna dina kata’atan ka Alloh, nya manéhna maghbuth (anu baris dibagéakeun). Jeung sing saha anu ngamangfaatkeun duanana dina kama’shiyatan ka Alloh, nya manéhna maghbun (anu katipu), …

... لِأَنَّ الْفَرَاغَ يَعْقُبُهُ الشُّغْلُ وَالصِّحَّةُ يَعْقُبُهَا السَّقَمُ وَلَوْ لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْهَرَمُ.

… kulantaran saenyana kanyalséan baris ngakibatkeun kasibukan. Jeung kaséhatan baris ngakibatkeun kageringan anu henteu maparin kaayaan anging beuki ngolotan.” Ibn Hajar, Fath al-Bari syarah ash-Shahih, 11: 229.

C.      ULAH NGANGGUR SANGKAN HENTEU NGILU HINA ALATAN DUNYA

Numawi kitu, Umar bin al-Khoththob mah henteu resepeun ka jalma-jalma anu luntang-lantung teu puguh cabak,

قَالَ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ: إنِّي أَكْرَهُ الرَّجُلَ أَنْ أَرَاهُ يَمْشِي سَبَهْلَلًا أَيْ : لَا فِي أَمْرِ الدُّنْيَا ، وَلَا فِي أَمْرِ آخِرَةٍ.

‘Umar bin Khottob ra. sasanggem, “Estu sim kuring benci ka saurang jalma anu katinggali leuleumpangan sangeunahna, nyaeta henteu (paduli) dina urusan dunyana oge henteu (soson-soson) dina urusan aheratna.” Ibnu Muflih, Al-Adab asy-Syar’iyyah, 4: 303.

D.      AHERAT KAHIRUPAN ANU SAENYANA

Numawi kitu, Rosululloh Saw. nandeskeun yen hirup anu saenyana mah kahirupan aherat,

عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اللَّهُمَّ لَا عَيْشَ إِلَّا عَيْشُ الْآخِرَهْ فَأَصْلِحْ الْأَنْصَارَ وَالْمُهَاجِرَهْ.

Ti Anas ra., ti Nabi Saw. anjeuna ngandika, “Ya Allah, henteu aya kahirupan anging kahirupan ahérat, mangka mugia di-ishlah-keun kaom Anshor jeung kaom Muhajirin.” Hr. al-Bukhari, Shahîh: ar-Riqâq: Bâb Lâ ‘Ays illâ ‘Ays al-Âkhiroh, 6413.

Hadis di luhur ngaisyaratkeun sababaraha pangajaran, di antawisna upama saurang jalma hirupna henteu kersa di-ishlah-keun (basa Indonesia: didamaikan) nalika aya pacengkadan jeung dulurna, nya anjeuna teh kalebet jalma anu katipo ku kahirupan dunya.

Hadis anu lian nguningakeun yen kahirupan dunya teh baris janten kahadean nalika urang salaku jalma kersa diririweuh midamel kahadean sasarengan jeung papada jalma. Sakumaha kahirupan di jaman Rosululloh Saw. anu kaunggel dina salahsawios hadisna:

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ السَّاعِدِيُّ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْخَنْدَقِ وَهُوَ يَحْفِرُ وَنَحْنُ نَنْقُلُ التُّرَابَ وَيَمُرُّ بِنَا فَقَالَ اللَّهُمَّ لَا عَيْشَ إِلَّا عَيْشُ الْآخِرَهْ فَاغْفِرْ لِلْأَنْصَارِ وَالْمُهَاجِرَهْ.

Ti Sahl bin Sa’ad as-Sâ’idiy ra., “Abdi sadaya nyarengan Rosululloh Saw. wangkid perang Khondaq, anjeuna Saw. bagéan ngagali, anapon abdi sadaya ngakutan taneuh. Nya anjeuna Saw. ngalangkung kapayuneun abdi sadaya bari pokna, ‘Ya Alloh, henteu aya kahirupan anging kahirupan ahérat, mangka pamugi dihapunten urang Anshor jeung urang Muhajirin’.” Hr. al-Bukhari, Shahîh al-Bukhâri: Kitâb ar-Riqâq: Bâb Lâ ‘Ays illâ ‘Ays al-Âkhiroh, 6414.

E.       KAHIRUPAN DUNYA BARIS AYA TANGGUNGWALERNA

Intina kahirupan dunya teh kempelan perkara-perkara anu baris disuhunkeun tanggungwaler tina sagala rupina, dawuhana Saw.,

عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الأَسْلَمِيِّ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لاَ تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ القِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ ، وَعَنْ عِلْمِهِ فِيمَ فَعَلَ ، وَعَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَ أَنْفَقَهُ ، وَعَنْ جِسْمِهِ فِيمَ أَبْلاَهُ.

Ti Abu Barzah ra., anjeunna sasanggem: Rosululloh Saw. ngandika, “Henteu ngised dua sampéan saurang hamba dina poé kiyamah dugikeun ka dipertaroskeun ngeunaan umurna dianggo naon nepika seepna, jeung ngeunaan élmuna dina perkara naon ngamalkeuna, jeung ngeunaan hartana: ti mana milarina jeung dina perkara naon ngabalanjakeuna, jeung ngeunaan jasadna dina perkara naon dugikeun ka ruksakna.” (Hr. at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi)

Kahinaan tur rendahna kahirupan dunya nalika digédéngkeun sareng kahirupan ahérat diuningakeun ku Rosululloh Saw.,

عَنْ سَهْلٍ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَوْضِعُ سَوْطٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا وَلَغَدْوَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ رَوْحَةٌ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا.

Ti Sahl ra., anjeuna sasanggem: Sim kuring nguping Nabi Saw. ngandika, “Wadah pamecut di sawarga leuwih hadé batan dunya jeung eusina. Sarta éstu paisuk-isuk atawa pasoré-soré dina jalan Alloh leuwih hadé batan dunya jeung eusina.” Hr. al-Bukhoriy, Shohih al-Bukhoriy: ar-Riqâq: Bâb Matsal ad-Dunyâ fî al-Âkhiroh, no. 6415.

F.       HINA TUR HANDAPNA DUNYA TEH SADAYANA

Malihan mah, Syaikh al-Utsaimin nandeskeun réhna dunya anu hina teh sanes sapalihna dunya anu ayeuna nuju dilakonan, namung sadayana, sanggemna:

...ليست دنياك التي تعيشها انت ولاالدنيا التي يعيشها الناس في وقتك بل الدنيا من أولها الي آخرها بما فيها من الاموال والبنين والقصور والمراكب وغير ذلك...

…sanes dunya anjeun anu ayeuna jumeneng, oge sanes dunya anu jalma-jalma jumeneng dina waktos anjeun, malihan mah dunya (anu dimaksad teh) ti awal dugikeun ka ahirna jeung perkara anu aya di jerona kayaning mangpirang-pirang harta, anak turunan, kaulinan-kaulinan, rupi-rupi tutumpakan kalih anu lianna… (al-Utsaimin, Syarah Kitab ar-Riqaq min Shahih al-Bukhari, 1: 4)

Kahadean kahirupan aherat batan kahirupan dunya diumpamakeun ku Rosululloh Saw. ngalangkungan perkara-perkara anu sok dikasebat hina tur rendah ilaharna, namung nalika eta perkara-perkara teh aya di sawarga lajeng dibandingkeun, mangka dunya jeung eusina janten henteu langkung mulya ti eta sadayana.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَرَوْحَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ غَدْوَةٌ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا وَلَقَابُ قَوْسِ أَحَدِكُمْ مِنْ الْجَنَّةِ أَوْ مَوْضِعُ قِيدٍ يَعْنِي سَوْطَهُ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا وَلَوْ أَنَّ امْرَأَةً مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ اطَّلَعَتْ إِلَى أَهْلِ الْأَرْضِ لَأَضَاءَتْ مَا بَيْنَهُمَا وَلَمَلَأَتْهُ رِيحًا وَلَنَصِيفُهَا عَلَى رَأْسِهَا خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا.

Ti Anas bin Malik ra., ti Nabi Saw., “Pasoré-soré dina jalan Alloh atawa paisuk-isuk leuwih hade batan dunya jeung eusina. Sarta estu panjangna gondéwa salahsawios ti aranjeun di sawarga atanapi wadah pamecutna leuwih hade batan dunya jeung eusina. Jeung sayaktosna saurang istri ti pangeusi sawarga upama torojol ka pangeusi dunya, pinasti sumirat ka sabudeureunana. Jeung estu seungit ambeuna baris ngalimpudan. Jeung estu tudung dina mastaka eta istri sawarga teh leuwih hade batan dunya jeung eusina.Hr. al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, no. 6568.

G.      RIBATH, BATI NGAHINAKEUN DUNYA

Sing horeng, ngagedengkeun kahinaan jeung rendahna kahirupan dunya tibatan kahirupan aherat teh maksadna sangkan umat Islam kagungan sifat ribath. Dawuhan Saw.,

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ السَّاعِدِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ رِبَاطُ يَوْمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا عَلَيْهَا وَمَوْضِعُ سَوْطِ أَحَدِكُمْ مِنْ الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا عَلَيْهَا وَالرَّوْحَةُ يَرُوحُهَا الْعَبْدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ الْغَدْوَةُ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا عَلَيْهَا.

Ti Sahl bin Sa’ad as-Sa’idiy ra., sayaktosna Rosululloh Saw. ngandika, “Ribath (waspaos) sadinten dina jalan Alloh leuwih hade batan dunya jeung eusina. Jeung wadah pamecutna salahsawios ti aranjeun di sawarga leuwih hade batan dunya jeung eusina. Jeung gondéwa anu saurang hamba mentangkeunana dina jalan Alloh atanapi paisuk-isuk leuwih hade batan dunya jeung eusina.Hr. al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, no. 2892.

Patali ribath, dadasar dina Al-Qur’an aya dina surat Ali Imron [3] ayat 200 kasebat,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.

He jalma-jalma anu iman, omat kudu sabar jeung kuatkeun kasabaran aranjeun, sing tetep siap-siap ngajaga (wates-wates nagri aranjeun), sarta kudu takwa ka Allah supaya jadi jalma-jalma anu untung. Qs. Ali Imran [3]: 200.

Fadhilah atanapi kautamaan ribath teh kalintang pisan luhungna, nyaeta baris mupus dosa-dosa kalih ngangkat jalma kana sababaraha darajat di payuneun Alloh Ta’ala, pangandikana Saw.,

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « أَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَا يَمْحُو اللَّهُ بِهِ الْخَطَايَا وَيَرْفَعُ بِهِ الدَّرَجَاتِ ». قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ « إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ عَلَى الْمَكَارِهِ وَكَثْرَةُ الْخُطَا إِلَى الْمَسَاجِدِ وَانْتِظَارُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الصَّلاَةِ فَذَلِكُمُ الرِّبَاطُ ».

Ti Abu Huroiroh ra., sayaktosna Rosululloh Saw. ngandika, “Naha aranjeun hoyong diuningakeun perkara anu Alloh baris mupus mangpirang-pirang dosa sarta ku eta perkara baris ngangkat sababaraha darajat?.” Walerna para shohabat, “Kantenan, nun Rosululloh.” Pokna Saw., “Sampurnakeun wudlu dina perkara-perkara anu dipikaseunggah, nyeueurkeun lengkah ka masjid-masjid, ngantosan sholat saparantosna sholat; nya eta ribath-na aranjeun.” Hr. Muslim.

Nya Sampurnakeun wudlu dina perkara-perkara anu dipikaseunggah, nyeueurkeun lengkah ka masjid-masjid, ngantosan sholat saparantosna sholat; nya eta ribath-na aranjeun teh buktos-buktos di antawisna ngaumpamakeun kahirupan dunya kalawan hina jeung rendah batan kahirupan aherat. Naon buktosna? Nyaeta langkung mayunkeun kahirupan aherat.

Wallâhu A’lam, Hanafi Anshory.

Post a Comment

Terima kasih telah berkomentar, kritik dan saran yang membangun sangatlah diharapkan

Lebih baru Lebih lama